Uroczystość wręczenia dyplomów - dofinansowanie ekopracowni

5 czerwca 2023 r. wzięliśmy udział w gali finałowej, podczas której wręczono dyplomy dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu województwa wielkopolskiego. Łącznie 60 szkół otrzymało dofinansowanie na utworzenie lub doposażenie ekopracowni w ramach „Regionalnego Programu Wsparcia Edukacji Ekologicznej” realizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.

W uroczystości w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim  wzięli udział: Prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, Pani Jolanta Ratajczak, Wojewoda Wielkopolski Pan Michał Zieliński, I Wicewojewoda Wielkopolski, Pani Aneta Niestrawska oraz reprezentująca Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Wicekurator Oświaty, Pani Aleksandra Kuź.

Wydarzenie było podsumowaniem naboru wniosków o dofinansowanie utworzenia lub wyposażenia pracowni szkolnej przyrodniczej albo dotyczącej odnawialnych źródeł energii (OZE).

Nasza szkoła złożyła wniosek o dofinansowanie pracowni OZE i znalazła się wśród  25 placówek, które uzyskały w dwuetapowym naborze, pozytywną ocenę kapituły konkursu. Oznacza to, że możemy liczyć na 75 tysięcy złotych przeznaczonych na przygotowanie ekopracowni. Z samej gali finałowej wróciliśmy z upominkiem dla szkoły – mikroskopem optycznym.

Cieszymy się, że dzięki pozyskanym środkom będziemy mogli poszerzyć nasze działania ekologiczne,  przeprowadzać atrakcyjniejsze zajęcia w nowej doposażonej ekopracowni.

Wicedyrektor Szkoły Podstawowej

im. Powstańców Wielkopolskich w Rosku

Dominika Janecka

 

 

Wycieczka szkolna do parku linowego w Płotkach

29 maja byliśmy z uczniami  klas V, VII oraz dwójką z klasy VI w Parku linowym Piła-Płotki.

Mieliśmy do dyspozycji dwie trasy:

  • Kozi Wierch - obejmowała 20 przeszkód zawieszonych od 3 do 8m na ziemią,
  • Kozią Przełęcz - 14 przeszkód w tym siatki na zejściu i wejściu zawieszonych  3-5m nad ziemią.

Park linowy to niezwykłe miejsca, w którym każdy może sprawdzić swoje możliwości.

Po pierwsze pozwala na zmierzenie się ze swoimi lękami, zwłaszcza tymi związanymi z wysokością. Po drugie, pomaga w wyćwiczeniu swojego ciała. Pokonanie niektórych przeszkód wymaga w końcu siły i zręczności. Po trzecie, tory przeszkód to także dobre ćwiczenie dla umysłu. Żeby przejść z jednego punktu do drugiego, trzeba wiedzieć jak to zrobić – jak stawiać kroki, czego się chwycić, by było to wygodniejsze czy łatwiejsze.

Aktywnie i z dreszczykiem emocji spędziliśmy ten czas.

                                                                                                                     Violetta Wojtaś

„WSZYSTKIE DZIECI ZBIERAJĄ ELEKTROŚMIECI”

Od 29 lipca 2005 r. obowiązuje w Polsce ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (ZSEE). Dlatego wyrzucając elektrośmieci do śmietnika nie tylko stwarzamy zagrożenie dla środowiska, ale także łamiemy prawo.

  • Czym są elektroodpady?

Elektroodpady to każdy zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Elektroodpadem może być pralka lub komputer, ale też narzędzia, zabawki elektroniczne, playstation, radio czy żelazko. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny dzieli się na wielkogabarytowy i małogabarytowy.

Automat z napojami czy słodyczami to też elektroodpad!

  • Nie wolno wyrzucać elektroodpadów razem z innymi odpadami

Elektroodpady to skomplikowane urządzenia. Do ich produkcji wykorzystuje się wiele różnych związków chemicznych, które są niebezpieczne dla zdrowia człowieka. Elektroodpady pozostawione na wysypiskach niszczeją a substancje niebezpieczne, które wydzielają przenikają do gleby i wód, zanieczyszczając tym samym środowisko.

Nie wolno wyrzucać elektroodpadów do kosza razem z innymi odpadami domowymi. O zakazie wyrzucenia danego urządzenia do śmietnika informuje nas specjalny symbol przekreślonego kontrolera, który umieszczany jest zazwyczaj na opakowaniach i/lub obudowie określonych urządzeń elektrycznych i elektronicznych.

Co zbieramy:

Wielkogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego:

  1. Pralki
  2. Suszarki do ubrań
  3. Zmywarki
  4. Urządzenia kuchenne, w tym kuchenki
  5. Piece elektryczne
  6. Elektryczne płyty grzejne
  7. Mikrofalówki
  8. Pozostałe wielkogabarytowe urządzenia używane do gotowania i innego typu przetwarzania żywności
  9. Elektryczne urządzenia grzejne
  10. Pozostałe wielkogabarytowe urządzenia używane do ogrzewania pomieszczeń, łóżek, mebli wypoczynkowych
  11. Wentylatory elektryczne
  12. Urządzenia klimatyzacyjne
  13. Pozostały sprzęt wentylujący, wyciągi wentylujące i sprzęt konfekcjonujący

Małogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego

  1. Odkurzacze
  2. Zamiatacze do dywanów
  3. Pozostałe urządzenia czyszczące
  4. Urządzenia używane do szycia, dziania, tkania i innego typu przetwarzania wyrobów włókienniczych
  5. Żelazka i pozostałe urządzenia do prasowania, maglowania i pozostałe urządzenia służące do pielęgnacji ubrań
  6. Tostery
  7. Frytkownice
  8. Rozdrabniacze, młynki do kawy oraz urządzenia do otwierania i zamykania pojemników i opakowań
  9. Noże elektryczne
  10. Urządzenia do strzyżenia włosów, suszenia włosów, szczotkowania zębów, golenia, masażu oraz pozostałe urządzenia do pielęgnacji ciała
  11. Zegary, zegarki oraz urządzenia do celów odmierzania, wskazywania lub rejestrowania czasu
  12. Wagi
  13. Pozostałe małogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego

Sprzęt teleinformatyczny i telekomunikacyjny

  1. Komputery duże stacjonarne
  2. Stacje robocze
  3. Jednostki drukujące
  4. Komputery osobiste stacjonarne, w tym procesor, mysz, monitor i klawiatura
  5. Laptopy, w tym procesor, mysz, monitor i klawiatura
  6. Notebooki
  7. Drukarki
  8. Puste cartridge do drukarek
  9. Notepady
  10. Sprzęt kopiujący
  11. Elektryczne i elektroniczne maszyny do pisania
  12. Kalkulatory kieszonkowe i biurowe
  13. Pozostały sprzęt do zbierania, przechowywania, przetwarzania, prezentowania lub przekazywania informacji drogą elektroniczną
  14. Terminale i systemy użytkownika
  15. Faksy
  16. Telefaksy
  17. Telefony
  18. Automaty telefoniczne
  19. Telefony bezprzewodowe
  20. Telefony komórkowe
  21. Systemy zgłoszeniowe/sekretarki automatyczne
  22. Pozostałe produkty lub sprzęt służący do transmisji głosu, obrazu lub innych informacji za pomocą technologii telekomunikacyjnej

Sprzęt audiowizualny

  1. Odbiorniki radiowe
  2. Odbiorniki telewizyjne
  3. Kamery video
  4. Sprzęt video
  5. Sprzęt hi-fi
  6. Wzmacniacze dźwięku
  7. Instrumenty muzyczne
  8. Pozostałe produkty lub urządzenia wykorzystywane do nagrywania lub kopiowania dźwięku lub obrazów, w tym sygnałów, lub wykorzystujące technologie przesyłu dźwięku i obrazu inne niż telekomunikacyjne

Narzędzia elektryczne i elektroniczne

  1. Wiertarki
  2. Piły
  3. Maszyny do szycia
  4. Narzędzia do nitowania, przybijania lub przyśrubowania lub usuwania nitów, gwoździ lub śrub
  5. Narzędzia do spawania, lutowania lub podobnych zastosowań
  6. Narzędzia do rozpylania
  7. Kosiarki i inne narzędzia służące do prac ogrodowych
  8. Pozostałe narzędzia elektryczne i elektroniczne

Zabawki, sprzęt rekreacyjny i sportowy

  1. Kolejki elektryczne lub tory wyścigowe
  2. Kieszonkowe konsole do gier video
  3. Gry video
  4. Sprzęt sportowy z elektrycznymi lub elektronicznymi częściami składowymi
  5. Zabawki z mechanizmem elektrycznym lub elektronicznym

Przyrządy do nadzoru i kontroli

  1. Czujniki dymu
  2. Regulatory ciepła
  3. Termostaty
  4. Urządzenia pomiarowe używane w gospodarstwie domowym

Automaty do wydawania

  1. Automaty do wydawania napojów gorących
  2. Automaty do wydawania butelek lub puszek z zimnymi i gorącymi napojami
  3. Automaty do wydawania produktów stałych
  4. Automaty do wydawania pieniędzy – bankomaty
  5. Inne wydające wszelkiego rodzaju produkty

Baterie i akumulatory

  1. Baterie i akumulatory ołowiowe
  2. Baterie i akumulatory niklowo-kadmowe
  3. Baterie alkaliczne

 

Wycieczka klasy II i III do Pałacu Raczyńskich w Rogalinie

W piątek 19 maja uczniowie klasy II i III wraz z opiekunami wybrali się na wycieczkę do Pałacu Raczyńskich w Rogalinie. Po dotarciu na miejsce, tuż po wyjściu z autokaru, najmłodszych uczniów zachwyciła wielkość i wygląd pałacu, a także piękny zielony ogród otaczający pałac. Po podziale na dwie grupy, dzieci wraz z przewodnikiem miały okazję zwiedzać przepiękne, zabytkowe pomieszczenia pałacowe oraz dowiedzieć się, co w nich się znajdowało. Największe wrażenie zrobiła duża i bardzo wysoka drewniana biblioteka. Każda z grup brała też udział w warsztatach edukacyjnych pt: „Bal w pałacu”, gdzie po krótkim wprowadzeniu w tematykę tańca, wszyscy mieli okazję nauczyć się układu tanecznego kontredansu w pięknych dworskich strojach. Na koniec uczestniczy udali się też do galerii obrazów, w której zobaczyli obraz Jana Matejki namalowany w 1886 „Dziewica Orleańska” - największe płótno namalowane przez Matejkę. Ma ponad 47 m² powierzchni. Najmłodsi odwiedzili również powozownie, a także park z pięknym labiryntem oraz słynne i potężne dęby rogalińskie. Był to wyczerpujący, ale pełen atrakcji dzień, który wywołał uśmiech na wielu twarzach.

ŚWIĘTA  MAJOWE

 Maj - to szczególny miesiąc w historii Polski. Wraz z jego rozpoczęciem mamy wyjątkowe trzy dni, w których obchodzimy ważne święta.

 1 maja - Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy oraz 19 rocznica

wstąpienia do UE,

2 maja - Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Dzień Polonii i Polaków za Granicą,

3 maja -  Narodowe Święto Konstytucji Trzeciego Maja.

My również, aktywnie, postanowiliśmy uczcić te święta.

 Uczniowie z klasy VII przedstawili krótką historię tych świąt. Najmłodsi uczniowie z klas I-III utworzyli „żywą flagę” Polski.

Dopełnieniem tych obchodów był narodowy taniec - polonez, który zatańczyli wszyscy uczniowie klas IV-VIII wraz z nauczycielami.

Bądźmy dumni z naszej Ojczyzny, jej wyjątkowej tradycji, kultury i historii,  w którejobok wielkich zwycięstw była  walka o miejsce Polski na mapie Europy, o prawo do symboli narodowych, o powszechność nauki w języku ojczystymorazo godność i poszanowanie każdego człowieka.

 Violetta Wojtaś