Mamo! Tato! Podaj dalej dobrą wiadomość

            10 czerwca 2018 roku w Szkole Podstawowej w Rosku odbył się Piknik Profilaktyczny Mamo! Tato! Podaj dalej dobrą wiadomość. Patronat honorowy przedsięwzięcia objęła Pani Elżbieta Rybarczyk – Burmistrz Wielenia. Celem pikniku było podkreślenie roli profilaktyki i sportu w życiu człowieka, promowanie dobrych wzorców, zdrowego stylu życia, łączenie zabawy z nauką, podejmowanie mądrych wyborów życiowych oraz  przeciwdziałanie uzależnieniom.

Pierwsza część skierowana była  do rodziców dzieci i młodzieży. Zaprezentowano pokaz umiejętności tanecznych i wokalnych uczniów klas I- III szkoły podstawowej. Odbiorcami drugiej byli mieszkańcy okolicznych wsi. 

Uczestnicy pikniku rozegrali turniejowe mecze w piłkę nożną, a równolegle odbywały się urozmaicone konkurencje. Na podkreślenie zasługuje ciepła atmosfera, zdrowa rywalizacja oraz zaangażowanie uczniów, szczególnie młodszych.

Miłym, a jednocześnie słodkim akcentem był poczęstunek w postaci zdrowego zbożowego batonika. Przedsięwzięciu towarzyszyła oprawa muzyczna oraz plastyczna wykonana przez uczniów klasy IV A, realizującej projekt edukacyjny pt. „Witamy na letnim pikniku baśni”

Kolejnym punktem programu były atrakcje: eurobungee, poszukiwanie złota, bańki mydlane, malowanie twarzy, malowanie na folii i na dużych arkuszach papieru. Celem zajęć było wzmacnianie aktywnych i asertywnych postaw oraz tworzenie mody na życie bez przemocy i uzależnień. 

Społeczność lokalna miała możliwość skorzystania z badań profilaktycznych  prowadzonych przez firmę OPEN z  Poznania, takich jak  mammografia; A Aparaty słuchowe z Poznania, badania przesiewowe i bezpłatne konsultacje. Przedstawiciel Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Czarnkowie przeprowadził badania poziomu tkanki tłuszczowej, badania zawartości tlenku węgla  w wydychanym powietrzu, ciśnienia krwi.

Spośród imprez towarzyszących wymienić należy warsztaty dla dzieci, młodzieży oraz seniorów- Coaching w Nordic Walking- mające na celu poznanie prawidłowej techniki chodzenia z kijkami. Przeprowadzili je pani Izabela Okrzesik-Frąckowiak i pan Roman Frąckowiak.

Atrakcją spotkania była bogato zaopatrzona gastronomia Esterra Rosko  

Wszystkim uczestnikom pikniku dziękujemy za przybycie. Zapraszamy do dalszej współpracy.

                                                                                                                      Danuta Koleśniak

Sylwia Janasek - Świerniak

 

Zobacz więcej zdjęć

Informacja

1. Środa – 20 czerwca jest dniem galowym. Msza św. o godz. 8.15, a następnie rozdanie nagród w sali gimnastycznej.

2. Czwartek – 21 czerwca jest dniem wolnym od zajęć edukacyjnych. Dzień ten został odrobiony 6. 01. 2018 r. (Święto Trzech Króli).

3. W piątek również na galowo.

W środę 20 czerwca odwozy o godz. 12.30 – po V lekcji.

Szkoła Podstawowa w Rosku z Erasmusem+ w mieście Faenzy

Kolejne spotkanie uczestników programu Erasmus+ odbyło się tym razem we Włoszech w mieście Faenzy.  Tym razem celem naszego międzynarodowe zgrupowania we Włoszech było ukazanie tego, jak sztuka namalowała naszą europejską przeszłość, teraźniejszość oraz jutro. Uczestnicy projektu ze Szkoły Podstawowej w Rosku zostali serdecznie powitanie przez nauczycieli, uczniów i rodziców Liceo  Toricelli-Ballardini (jednej z najstarszych szkół we Włoszech) 27 maja 2018 na Piazza Pancrazzi
w mieście Faenzy w Toscani.

Wszędzie pachniało sztuką, a szczególnie podczas oficjalnego powitania w audytorium w szkole, podczas którego rozbrzmiewała muzyka uczestników krajów projektu, w tym nasz Chopin. Powiewały flagi, padły przemiłe słowa ze strony dyrektora szkoły. Nasi uczniowie zostali tym razem zobligowani do przedstawenia tańca, jako jednej z form ukazywania kultury i tradycji narodu, która jest kultywowana od zawsze, tym bardziej w Polsce.

Nasi przyjaciele z Włoch postanowili pokazać nam całe bogactwo Faenzy, której sława została zbudowana od czasów romańskich na drodze Via Emilia, jednego z najsławniejszych traktów handlowych Europy.  Faenza słynie z ceramiki, przepięknych antycznych zabytków i specyficznej atmosfery, którą kształtują sami mieszkańcy. Sztuka jest tam wszechobecna. Podczas naszego pobytu zostaliśmy zaproszeni do Ratusza na spotkanie z władzami miasta z okazji świętowania rocznicy wstąpienia Włoch do Unii Europejskiej. Zwiedziliśmy starą część miasta Rimini, a w nim także Surgeon’s House (Dom Chirurga), Międzynarodowe Muzeum Ceramiki (MIC), a także przepiękną Florencję. Uczniowie wzięli udział w warsztatach ceramicznych i każdy miał okazję zapoznać się
 z różnymi rodzajami gliny, z których powstają dzieła sztuki, a nawet ulepić własne. Obejrzeliśmy warsztat, w którym wypala się i ozdabia słynną ceramikę Faenzy. Wszystkie zwiedzone miejsca i zgromadzone doświadczenia zostały zebrane w formie prezentacji, które zostały upublicznione
w ostatnim dni pobytu.

Nauczyciele mieli okazję wymienić się doświadczeniami, poprowadzić zajęcia w szkole oraz wziąć udział w szkoleniu z e-Twinningu, który służy nam do komunikacji i upubliczniania naszych działań
 i efektów naszej pracy.

Cudowne miejsca, ale przede wszystkim wspaniali ludzie, których możemy spotkać podczas mobilności Erasmus+ wciąż przypominają, jak ważne jest badanie przeszłości, aby odkrywać przyszłość. Wszyscy uczestnicy są zgodni i przekonani, że tak jest.

Teraz wszyscy z niecierpliwością czekają na to, aby odwiedzić nasz kraj – Polskę, przekonani o tym, że tu odnajdą jeszcze więcej przykładów i dowodów na to, że nie ma przyszłości bez przeszłości.
My jesteśmy gotowi to pokazać. Gości powitamy u nas już 7 października 2018 roku, czego również, jako gospodarze, nie możemy się doczekać. 

Koordynator projektu

Kamila Trybuchowska-Wisła

Grupa uczniów z Włoch, Niemiec, Polski i Francji we Florencji

Grupa nauczycieli Erasmus+ we Florencji

Uczestnicy spotkania we Włoszech na centralnym placu Faenzy

Muzeum Ceramiki

Warsztaty w Międzynarodowym Muzeum Ceramiki (MIC)

Przed wylotem

 

TO JEST MOŻLIWE!

GMINNY KONKURS TAŃCÓW DWORSKICH 2018 r.

Dnia 23 maja 2018r. odbył się pierwszy Gminny Konkurs Tańców Dworskich pod patronatem Burmistrz Wielenia- pani Elżbiety Rybarczyk.. Organizatorem była Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Rosku. Uroczystość zaszczycili swoją obecnością Sekretarz Gminy - pani Krystyna Heppner.  Wśród gości znaleźli się również rodzice, nauczyciele oraz dzieci       i młodzież. Konkurs był możliwy dzięki wsparciu sponsorów, przyjaciół szkoły, zaangażowaniu wielu nauczycieli  i pracowników obsługi. W konkursie wzięły udział wszystkie szkoły z Gminy Wieleń,  reprezentowane przez formacje taneczne: SILVATICĘ ze Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Miałach, DWÓRKI ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Kazimierza Wielkiego            w Wieleniu, SZLACHCICÓW  i SZLACHCIANKI ze Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Dzierżążnie Wielkim, BALLARE ze Szkoły Podstawowej im. Polonii Amerykańskiej w Gulczu, JP II ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Wieleniu, INSPIRACJĘ ze Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Rosku.  Łącznie osiemdziesięcioro uczestników.

Pani Dyrektor, w swoim przemówieniu, mówiła o tym, że Gminny Konkurs Tańców Dworskich został również zainicjowany dzięki udziałowi naszej szkoły w międzynarodowym projekcie Erasmus +, który jest realizowany wspólnie ze szkołami z Niemiec, Francji i Włoch pod hasłem: „Badając przeszłość, odkrywamy przyszłość”.  Poznając historię tańca dworskiego, badamy  jego wpływ na zjednoczenie różnych grup społecznych, środowiskowych i kulturowych.

„Rodzaje tańców ukazują nam naszą przeszłość, a przywoływanie tej przeszłości jest niezbędne, aby móc patrzeć w przyszłość.  Język tańca pozwala na niewerbalną komunikację, mimo różnic pochodzenia, rasy i zwyczajów”.

Taniec to także doskonały most kulturowy – kontynuowała pani Dyrektor - łączący przeszłość z przyszłością, jak również doskonała okazja do promowania i wspierania zrównoważonego rozwoju oraz aktywności szkoły i gminy w środowisku lokalnym, a nawet międzynarodowym. Pani Dyrektor zapewniła, że zaprezentowane tańce dworskie zostaną uwiecznione na filmie, który będzie wyświetlony podczas pobytu uczniów we Włoszech podczas kolejnego międzynarodowego spotkania uczniów w mieście Faenza.

Pani Sekretarz- Krystyna Heppner nawiązała do dziedzictwa historycznego związanego           z niebagatelną dla Wielenia postacią Kazimierza Wielkiego i ważnym rokiem jubileuszowym dla Wielenia – świętowania rocznic 910 lat grodu i 670 lat nadania praw miejskich. Stwierdziła również, że nauka tańca barokowego wpisuje się w projekt Inicjatyw Kulturalnych Mieszkańców Gminy Wieleń „Zmieniaj swoje miejsce”.

Jury reprezentowały: pani Teresa Kubiak- instruktor tańca i teatru, pani Alicja Adamczyk- Dyrektor Miejsko- Gminnego Ośrodka Kultury w Wieleniu, pani Lilianna Obst- absolwentka szkoły muzycznej drugiego stopnia w Pile.

Instruktorami tańca były panie: Grażyna Korpys, Paulina Rychlik, Agnieszka Wojewoda, Kamila Trybuchowska- Wisła, Jolanta Ściegienna, Krystyna Ryżek, Danuta Koleśniak.

Widzowie mieli okazję obejrzeć szeroki repertuar tańców dworskich, prezentowanych            w bogatych i niezwykłych kostiumach.  Tancerze wkomponowali się w oryginalną przestrzeń, która stopniowo zaludniała się postaciami realizującymi bogate choreografie na wysokim poziomie. 

Po obejrzeniu formacji tanecznych jury oceniło uczestników, przyznało następujące nagrody    i wyróżnienia:

I miejsce – Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Rosku (20 tancerzy),

II miejsce – Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła w Wieleniu (16),    

III miejsce – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Kazimierza Wielkiego w Wieleniu (10),

III miejsce – Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Dzierżążnie Wielkim (12),

Wyróżnienie – Szkoła Podstawowa im. Polonii Amerykańskiej w Gulczu (14),

Wyróżnienie – Szkoła Podstawowa im Powstańców Wielkopolskich w Miałach (8).

Osobowością indywidualną, prezentującą wysoką klasę taneczną, konkursu okazał się uczeń klasy czwartej Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Rosku- Mateusz Opas.

Laureaci otrzymali nagrody dla szkół oraz nagrody indywidualne, które wręczały pani Sekretarz- Krystyna Heppner i pani Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich  w Rosku. Na zakończenie obie panie dokonały podsumowania i oceny przedsięwzięcia. Mówiły o efektach – dużym zaangażowaniu młodzieży w życie artystyczne gminy Wieleń oraz o zaangażowaniu instruktorów w poprawę przestrzeni artystycznej społeczności lokalnej także dzięki udziałowi młodych ludzi w Targach Produktu Lokalnego w Wieleniu- 17 czerwca 2018 r.

Zaangażowanie i poziom artystyczny wszystkich młodych tancerzy zasługują na wyróżnienie. Gratulujemy i dziękujemy.

                                                                                                       Danuta Koleśniak

                                                                                                       Magdalena Słabig

UCZNIOWIE Z ROSKA W MÜLHEIM AN DER RUHR

Pierwsze spotkanie międzynarodowe uczniów Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Rosku z uczniami z krajów partnerskich realizujących wspólnie projekt Erasmus Plus odbyło się w malowniczym zagłębiu rzeki Ruhry w Mülheim w Niemczech od 12.03.2018 do 17.03.2018. Wszystkich uczestników projektu z Polski, Francji, Włoch i Niemiec przywitała cudowna wiosna.

Przybyłych uczniów przywitali serdecznie rodzice wraz z uczniami z Realschule Borich z Mülheim, a następnie zabrali swoich gości do domów. Był to czas na bliższe poznanie się i doskonała okazja do trenowania języka obcego.

Od poniedziałku ruszyliśmy pełną parą do zrealizowania jednego z zadań projektowych. Projekt grupowy zatytułowany „Ruhrgebiet – From Industry to Culture” polegał na badaniu i zwiedzaniu industrialnego centrum Niemiec, obszaru, który podlegał ciągłym zmianom poprzez minione dekady. Kopalnie węgla, fabryki zostały zamknięte, a inne industrialne pomniki znalazły swoje nowe zastosowanie. Uczniowie, podzieleni na 5 międzynarodowych grup, mieli za zadanie przygotować multimedialną prezentację, która miała promować jeden z pięciu pomników industrialnych znajdujących się w Mülheim i okolicy. Przygotowana prezentacja, zgodnie z głównym tytułem projektu Reporting on our Past, Investigating our Future, musiała ukazać dany obiekt w trzech perspektywach czasowych – przeszłości, teraźniejszości, a co najważniejsze – przyszłości. Uczniowie odwiedzili kolejno Essen-Zeche Zolverein – zamkniętą już dziś kopalnię węgla przekształconą obecnie w ogromne muzeum, dwie wieże ciśnień również przekształcone w muzea The Aquarius Museum i Camara Obscura, Tetrahedron (stalową konstrukcję w kształcie ostrosłupa). Ostateczne wyniki prac nad obiektami zostały zaprezentowane podczas spotkania na zakończenie projektu, w którym wzięli udział wszyscy uczniowie, rodzice i nauczyciele. Trzeba przyznać, że takie warsztatowe działania były okazją do integracji i wymiany doświadczeń i zaowocowały kreatywnymi multimedialnymi pokazami.

Nie zabrakło też czasu na rozrywkę, gdyż uczestnicy projektu mieli okazję zjeżdżać na sankach w Alpincenter w Bottrop, posmakować lokalnych potraw oraz zwiedzić stare miasto. Mimo że Mülheim pożegnało nas zimowo, to wracaliśmy do Polski pełni wrażeń i pozytywnych emocji.

Kolejne spotkanie uczniów i nauczycieli realizujących projekt odbędzie się już niebawem, bo w maju. Tym razem wszyscy spotkamy się we Włoszech, w mieście Faenza niedaleko Bolonii i Florencji. Czekamy na kolejne wyzwania i niesamowite spotkania różnych kultur, które łączy europejska tradycja.

Koordynator projektu

Kamila Trybuchowska-Wisła

 

Uczniowie przy makiecie kopalni Zeche Zollverein

Uczniowie podczas zwiedzania kopalni Zeche Zollverein

Uczniowie podczas zwiedzania Mulheim