W hołdzie dla Niepodległej

Odzyskanie niepodległości i zjednoczenie ziem trzech zaborów po 123 latach niewoli jest najważniejszym wydarzeniem w dziejach Polski XX wieku.
11 listopada 1918 roku zakończyła się I wojna światowa. W tym dniu Rada Regencyjna przekazała władzę wojskową Józefowi Piłsudskiemu. Marszałek Piłsudski został Naczelnym Dowódcą Wojsk Polskich. Po negocjacjach Piłsudskiego z Centralną Radą Żołnierską 11 listopada 1918 r. wojska niemieckie zaczęły wycofywać się z Królestwa Polskiego. To data-symbol, bo wolność zawitała wówczas do polskich domów tylko w Kongresówce, zachodniej Galicji i na Śląsku Cieszyńskim. Na Śląsku, Pomorzu i w Wielkopolsce wciąż trwały rządy pruskie, a Kresy Wschodnie czekała jeszcze długa i krwawa wojna. 
Od samego początku istnienia odrodzonej Rzeczypospolitej uroczyście świętowano dzień 11 listopada, a ówcześni Polacy zdawali sobie dobrze sprawę, że odzyskanie niepodległości w 1918 r. nastąpiło po długoletniej walce dyplomatycznej i zbrojnej.
Dzień 11 listopada został oficjalnie wpisany do kalendarza świąt państwowych ustawą z 23 kwietnia 1937 r. jako narodowe Święto Niepodległości. W okresie okupacji hitlerowskiej i czasach PRL-u jego obchody były zakazane. Dopiero ustawą z 15 lutego 1989 r. przywrócono Święto Niepodległości, zwracając mu odpowiednią rangę i stawiając, obok święta uchwalenia Konstytucji 3 Maja, w rzędzie największych świąt narodowych Polaków.
W miniony piątek 9 listopada odbyła się w naszej szkole akademia patriotyczna z okazji 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Zaproszenie na uroczystość przyjęli kombatanci pan Stanisław Sałata i pan Kazimierz Godawa.
Akademię rozpoczęliśmy wspólnym odśpiewaniem hymnu polskiego. Słowa do uczniów skierował zastępca dyrektora szkoły pan Roman Frąckowiak.
Losy Ojczyzny od powstania kościuszkowskiego po odzyskanie niepodległości oraz tych, którzy potrafili wywalczyć, zorganizować i wreszcie obronić odrodzone państwo, przypomnieli uczniowie w montażu słowno- muzycznym.

Violetta Wojtaś

                                  26 października miłośnicy poezji spotkali się  na  Gminnym Konkursie Recytatorskim „Poezja Zbigniewa Herberta ” w Miejsko  - Gminnym Ośrodku Kultury w Wieleniu, aby choć na chwilę przenieść się do krainy poezji.  Naszą szkołę  reprezentowali : Oliwia Fręśko  i Wiktoria Kaźmierczak z klasy VII SP, Wioletta Koprucka  i Gracjan Miśkowski  z klasy III b gim. Recytatorzy deklamowali różne utwory m.in. : „Guziki ”, „Samobójcę”, „Pana Cogito”, „Testament”, „Przypowieść o emigrantach rosyjskich” i inne znane, i mniej znane wiersze poety. Jury  w składzie: Pani Teresa Rossa, Pani Maria Tafelska i Pani Bożena Szczepańska bacznie wsłuchiwały  się w recytacje, po czym ogłosiły werdykt.

W kategorii klas VII i VIII szkoły podstawowej i III gimnazjum:

 I miejsce -  Wioletta Koprucka, z III kl.gim.,

II miejsce – Oliwia Fręśko, z VII kl.SP,

III miejsce ex aequo – Wiktoria Kaźmierczak, z  VII kl.SP i Gracjan Miśkowski , z III kl. gim.

Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

                                                                                                                                                  Marlena Dubiał

 

 

                          Marsz dla Niepodległej Śladami Powstania Wielkopolskiego

      W tym roku świętujemy w naszym kraju setną rocznicę odzyskania niepodległości. Społeczność naszej szkoły postanowiła uczcić to wydarzenie w wyjątkowy sposób, dlatego zorganizowaliśmy szkolny Marsz dla Niepodległej Śladami Powstania Wielkopolskiego.
17 października uczniowie  klas Va, VI, VII, VIII i oddziałów gimnazjalnych wraz z  nauczycielami ( Marlena Dubiał, Violetta Wojtaś, Mateusz Budaj, Roman Frąckowiak ) przeszli trasą z Roska do Wrzeszczyny. Marsz rozpoczęliśmy złożeniem wiązanki pod pomnikiem Powstańców Wielkopolskich w Rosku. Następnie w pięknych okolicznościach przyrody, drogą leśną doszliśmy do Wrzeszczyny, by tam również pod pomnikiem Powstańców Wielkopolskich złożyć kwiaty. Krótki odpoczynek mieliśmy na przystani, wśród malowniczych pól i łąk nad rzeką  Noteć.  Najwytrwalsi wrócili do Roska, także pieszo.

                                                                                                                                  Violetta Wojtaś

 

ZŁOTA POLSKA JESIEŃ Z ERASMUSEM+ W ROSKU

Kolejne spotkanie międzynarodowe grupy Erasmus+ tym razem odbyło się w okolicznościach cudownej polskiej złotej jesieni oraz w bardzo ważnym dla Polaków czasie, jakim jest świętowanie 100-lecia odzyskania niepodległości. To też czas ważnych rocznic dla mieszkańców gminy Wieleń, którymi są 910 rocznica powstania grodu oraz 670 rocznica istnienia miasta. Te ważne dla nas święta doskonale wkomponowały się w główny temat projektu, który poświęcony jest badaniu przeszłości, dzięki której możemy odkrywać i budować przyszłość.
Goście przybyli do Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Rosku z Liceo Toriccelli-Ballardini z miasta Faenzy, ze Stadtische Realschule Broich w Mülheim an der Ruhr oraz Collége George Pompidou z Pacy sur Eure i zostali przyjęci i oficjalnie przywitani podczas uroczystej ceremonii 8 października 2018, na którą została zaproszona cała społeczność szkolna oraz lokalna, przedstawiciele władz samorządowych z panią Burmistrz Wielenia – Elżbietą Rybarczyk na czele. W tym dniu cała grupa spotkała się również w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kulturury „Strzelnica” w Wieleniu z panią Sekretarz Gminy Wieleń – Krystyną Heppner, która serdecznie przywitała wszystkich na Ziemi Wieleńskiej oraz zaprezentowała film ukazujący historię gminy oraz jej walory naturalne.
Spotkanie w Polsce było skoncentrowane głównie na historii i modzie. Zadaniem uczniów wszystkich szkół partnerskich było przygotowanie historii wybranych strojów danego państwa i zaprojektowanie stroju teraźniejszego oraz stroju na przyszłość
z wykorzystaniem elementów strojów z przeszłości. Uczniowie wykonali zadanie perfekcyjnie, a każda szkoła miała inne pomysły na realizację tego zadania. Pokaz mody oraz prezentacje miały miejsc w Wiejskim Domu Kultury w Rosku. To była naprawdę niesamowita lekcja historii.
Uczniowie i nauczyciele, podczas pobytu w Polsce, odwiedzili Poznań, a w szczególności Stary Rynek oraz Muzeum Brama Poznania. Zwiedziliśmy także Toruń wraz z jego wspaniałą historyczną częścią miasta oraz Centrum Nowoczesności. Uczniowie mieli okazję poznać tereny naszej pięknej gminy wraz z prezentującą się tej jesieni w wyjątkowy sposób Puszczy Noteckiej. Goście odwiedzili również miasto Czarnków.
Podczas pobytu w szkole nauczyciele prowadzili zajęcia z naszymi uczniami, a także obserwowali lekcje prowadzone przez nauczycieli z naszej szkoły. Uczniowie z Niemiec, Włoch i Francji uczestniczyli w zajęciach z polskimi uczniami. To była doskonała okazja do porównania systemów edukacyjnych i metod nauczania funkcjonujących w krajach partnerskich.
Realizując projekt Erasmus +, poznajemy kulturę, tradycje, obyczaje oraz historię krajów uczestniczących w projekcie. Jednocześnie pokazujemy naszym partnerom, że jesteśmy krajem, który warto poznać, chociażby ze względu na bogatą historię, kulturę, poszanowanie dla tradycji i obyczajów, że jesteśmy państwem suwerennym, demokratycznym i tolerancyjnym, w którym szanuje się godność człowieka.
Jesteśmy otwarci na dialog i współpracę dla dobra zjednoczonej Europy. O tym przekonali się na pewno nasi goście, którzy zachwycili się Polską i Polakami podczas tego krótkiego pobytu, a dowodem były łzy uczniów, ale także nauczycieli, którzy bardzo niechętnie opuszczali nasz kraj. To jednak nie koniec naszej wspólnej przygody, bo już na przełomie marca i kwietnia 2019 roku spotykamy się wszyscy we Francji z nowymi przemyśleniami, doświadczeniami i nadzieją na wspólne jutro.


Koordynator projektu
Kamila Trybuchowska-Wisła

Wycieczka do Wielkopolskiego Parku Narodowego i Rogalowego Muzeum Poznania

            26 września uczniowie klasy siódmej wspólnie z klasą siódmą ze Szkoły Podstawowej w Gulczu wzięli udział w wycieczce do Wielkopolskiego Parku Narodowego i Rogalowego Muzeum Poznania. W Wielkopolskim Parku Narodowym odbyły się zajęcia terenowe i lekcja muzealna. Uczniowie poznali m.in. rzeźbę polodowcową oraz florę i faunę tego terenu, a następnie zwiedzili muzeum, gdzie w parach wykonywali zadania dotyczące zwiedzanego obszaru. Po zajęciach uczniowie odwiedzili Rogalowe Muzeum Poznania. Wzięli tam udział w pokazie wypieku rogali świętomarcińskich, poznali historię Poznania oraz poznańską gwarę. Każdy mógł również skosztować pysznego rogala, otrzymać certyfikat i zakupić rogalowe pamiątki.

Joanna Świerniak

Zobacz więcej zdjęć