ZŁOTA POLSKA JESIEŃ Z ERASMUSEM+ W ROSKU

Kolejne spotkanie międzynarodowe grupy Erasmus+ tym razem odbyło się w okolicznościach cudownej polskiej złotej jesieni oraz w bardzo ważnym dla Polaków czasie, jakim jest świętowanie 100-lecia odzyskania niepodległości. To też czas ważnych rocznic dla mieszkańców gminy Wieleń, którymi są 910 rocznica powstania grodu oraz 670 rocznica istnienia miasta. Te ważne dla nas święta doskonale wkomponowały się w główny temat projektu, który poświęcony jest badaniu przeszłości, dzięki której możemy odkrywać i budować przyszłość.
Goście przybyli do Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Rosku z Liceo Toriccelli-Ballardini z miasta Faenzy, ze Stadtische Realschule Broich w Mülheim an der Ruhr oraz Collége George Pompidou z Pacy sur Eure i zostali przyjęci i oficjalnie przywitani podczas uroczystej ceremonii 8 października 2018, na którą została zaproszona cała społeczność szkolna oraz lokalna, przedstawiciele władz samorządowych z panią Burmistrz Wielenia – Elżbietą Rybarczyk na czele. W tym dniu cała grupa spotkała się również w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kulturury „Strzelnica” w Wieleniu z panią Sekretarz Gminy Wieleń – Krystyną Heppner, która serdecznie przywitała wszystkich na Ziemi Wieleńskiej oraz zaprezentowała film ukazujący historię gminy oraz jej walory naturalne.
Spotkanie w Polsce było skoncentrowane głównie na historii i modzie. Zadaniem uczniów wszystkich szkół partnerskich było przygotowanie historii wybranych strojów danego państwa i zaprojektowanie stroju teraźniejszego oraz stroju na przyszłość
z wykorzystaniem elementów strojów z przeszłości. Uczniowie wykonali zadanie perfekcyjnie, a każda szkoła miała inne pomysły na realizację tego zadania. Pokaz mody oraz prezentacje miały miejsc w Wiejskim Domu Kultury w Rosku. To była naprawdę niesamowita lekcja historii.
Uczniowie i nauczyciele, podczas pobytu w Polsce, odwiedzili Poznań, a w szczególności Stary Rynek oraz Muzeum Brama Poznania. Zwiedziliśmy także Toruń wraz z jego wspaniałą historyczną częścią miasta oraz Centrum Nowoczesności. Uczniowie mieli okazję poznać tereny naszej pięknej gminy wraz z prezentującą się tej jesieni w wyjątkowy sposób Puszczy Noteckiej. Goście odwiedzili również miasto Czarnków.
Podczas pobytu w szkole nauczyciele prowadzili zajęcia z naszymi uczniami, a także obserwowali lekcje prowadzone przez nauczycieli z naszej szkoły. Uczniowie z Niemiec, Włoch i Francji uczestniczyli w zajęciach z polskimi uczniami. To była doskonała okazja do porównania systemów edukacyjnych i metod nauczania funkcjonujących w krajach partnerskich.
Realizując projekt Erasmus +, poznajemy kulturę, tradycje, obyczaje oraz historię krajów uczestniczących w projekcie. Jednocześnie pokazujemy naszym partnerom, że jesteśmy krajem, który warto poznać, chociażby ze względu na bogatą historię, kulturę, poszanowanie dla tradycji i obyczajów, że jesteśmy państwem suwerennym, demokratycznym i tolerancyjnym, w którym szanuje się godność człowieka.
Jesteśmy otwarci na dialog i współpracę dla dobra zjednoczonej Europy. O tym przekonali się na pewno nasi goście, którzy zachwycili się Polską i Polakami podczas tego krótkiego pobytu, a dowodem były łzy uczniów, ale także nauczycieli, którzy bardzo niechętnie opuszczali nasz kraj. To jednak nie koniec naszej wspólnej przygody, bo już na przełomie marca i kwietnia 2019 roku spotykamy się wszyscy we Francji z nowymi przemyśleniami, doświadczeniami i nadzieją na wspólne jutro.


Koordynator projektu
Kamila Trybuchowska-Wisła

Szkoła Podstawowa w Rosku z Erasmusem+ w mieście Faenzy

Kolejne spotkanie uczestników programu Erasmus+ odbyło się tym razem we Włoszech w mieście Faenzy.  Tym razem celem naszego międzynarodowe zgrupowania we Włoszech było ukazanie tego, jak sztuka namalowała naszą europejską przeszłość, teraźniejszość oraz jutro. Uczestnicy projektu ze Szkoły Podstawowej w Rosku zostali serdecznie powitanie przez nauczycieli, uczniów i rodziców Liceo  Toricelli-Ballardini (jednej z najstarszych szkół we Włoszech) 27 maja 2018 na Piazza Pancrazzi
w mieście Faenzy w Toscani.

Wszędzie pachniało sztuką, a szczególnie podczas oficjalnego powitania w audytorium w szkole, podczas którego rozbrzmiewała muzyka uczestników krajów projektu, w tym nasz Chopin. Powiewały flagi, padły przemiłe słowa ze strony dyrektora szkoły. Nasi uczniowie zostali tym razem zobligowani do przedstawenia tańca, jako jednej z form ukazywania kultury i tradycji narodu, która jest kultywowana od zawsze, tym bardziej w Polsce.

Nasi przyjaciele z Włoch postanowili pokazać nam całe bogactwo Faenzy, której sława została zbudowana od czasów romańskich na drodze Via Emilia, jednego z najsławniejszych traktów handlowych Europy.  Faenza słynie z ceramiki, przepięknych antycznych zabytków i specyficznej atmosfery, którą kształtują sami mieszkańcy. Sztuka jest tam wszechobecna. Podczas naszego pobytu zostaliśmy zaproszeni do Ratusza na spotkanie z władzami miasta z okazji świętowania rocznicy wstąpienia Włoch do Unii Europejskiej. Zwiedziliśmy starą część miasta Rimini, a w nim także Surgeon’s House (Dom Chirurga), Międzynarodowe Muzeum Ceramiki (MIC), a także przepiękną Florencję. Uczniowie wzięli udział w warsztatach ceramicznych i każdy miał okazję zapoznać się
 z różnymi rodzajami gliny, z których powstają dzieła sztuki, a nawet ulepić własne. Obejrzeliśmy warsztat, w którym wypala się i ozdabia słynną ceramikę Faenzy. Wszystkie zwiedzone miejsca i zgromadzone doświadczenia zostały zebrane w formie prezentacji, które zostały upublicznione
w ostatnim dni pobytu.

Nauczyciele mieli okazję wymienić się doświadczeniami, poprowadzić zajęcia w szkole oraz wziąć udział w szkoleniu z e-Twinningu, który służy nam do komunikacji i upubliczniania naszych działań
 i efektów naszej pracy.

Cudowne miejsca, ale przede wszystkim wspaniali ludzie, których możemy spotkać podczas mobilności Erasmus+ wciąż przypominają, jak ważne jest badanie przeszłości, aby odkrywać przyszłość. Wszyscy uczestnicy są zgodni i przekonani, że tak jest.

Teraz wszyscy z niecierpliwością czekają na to, aby odwiedzić nasz kraj – Polskę, przekonani o tym, że tu odnajdą jeszcze więcej przykładów i dowodów na to, że nie ma przyszłości bez przeszłości.
My jesteśmy gotowi to pokazać. Gości powitamy u nas już 7 października 2018 roku, czego również, jako gospodarze, nie możemy się doczekać. 

Koordynator projektu

Kamila Trybuchowska-Wisła

Grupa uczniów z Włoch, Niemiec, Polski i Francji we Florencji

Grupa nauczycieli Erasmus+ we Florencji

Uczestnicy spotkania we Włoszech na centralnym placu Faenzy

Muzeum Ceramiki

Warsztaty w Międzynarodowym Muzeum Ceramiki (MIC)

Przed wylotem

 

TO JEST MOŻLIWE!

GMINNY KONKURS TAŃCÓW DWORSKICH 2018 r.

Dnia 23 maja 2018r. odbył się pierwszy Gminny Konkurs Tańców Dworskich pod patronatem Burmistrz Wielenia- pani Elżbiety Rybarczyk.. Organizatorem była Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Rosku. Uroczystość zaszczycili swoją obecnością Sekretarz Gminy - pani Krystyna Heppner.  Wśród gości znaleźli się również rodzice, nauczyciele oraz dzieci       i młodzież. Konkurs był możliwy dzięki wsparciu sponsorów, przyjaciół szkoły, zaangażowaniu wielu nauczycieli  i pracowników obsługi. W konkursie wzięły udział wszystkie szkoły z Gminy Wieleń,  reprezentowane przez formacje taneczne: SILVATICĘ ze Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Miałach, DWÓRKI ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Kazimierza Wielkiego            w Wieleniu, SZLACHCICÓW  i SZLACHCIANKI ze Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Dzierżążnie Wielkim, BALLARE ze Szkoły Podstawowej im. Polonii Amerykańskiej w Gulczu, JP II ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Wieleniu, INSPIRACJĘ ze Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Rosku.  Łącznie osiemdziesięcioro uczestników.

Pani Dyrektor, w swoim przemówieniu, mówiła o tym, że Gminny Konkurs Tańców Dworskich został również zainicjowany dzięki udziałowi naszej szkoły w międzynarodowym projekcie Erasmus +, który jest realizowany wspólnie ze szkołami z Niemiec, Francji i Włoch pod hasłem: „Badając przeszłość, odkrywamy przyszłość”.  Poznając historię tańca dworskiego, badamy  jego wpływ na zjednoczenie różnych grup społecznych, środowiskowych i kulturowych.

„Rodzaje tańców ukazują nam naszą przeszłość, a przywoływanie tej przeszłości jest niezbędne, aby móc patrzeć w przyszłość.  Język tańca pozwala na niewerbalną komunikację, mimo różnic pochodzenia, rasy i zwyczajów”.

Taniec to także doskonały most kulturowy – kontynuowała pani Dyrektor - łączący przeszłość z przyszłością, jak również doskonała okazja do promowania i wspierania zrównoważonego rozwoju oraz aktywności szkoły i gminy w środowisku lokalnym, a nawet międzynarodowym. Pani Dyrektor zapewniła, że zaprezentowane tańce dworskie zostaną uwiecznione na filmie, który będzie wyświetlony podczas pobytu uczniów we Włoszech podczas kolejnego międzynarodowego spotkania uczniów w mieście Faenza.

Pani Sekretarz- Krystyna Heppner nawiązała do dziedzictwa historycznego związanego           z niebagatelną dla Wielenia postacią Kazimierza Wielkiego i ważnym rokiem jubileuszowym dla Wielenia – świętowania rocznic 910 lat grodu i 670 lat nadania praw miejskich. Stwierdziła również, że nauka tańca barokowego wpisuje się w projekt Inicjatyw Kulturalnych Mieszkańców Gminy Wieleń „Zmieniaj swoje miejsce”.

Jury reprezentowały: pani Teresa Kubiak- instruktor tańca i teatru, pani Alicja Adamczyk- Dyrektor Miejsko- Gminnego Ośrodka Kultury w Wieleniu, pani Lilianna Obst- absolwentka szkoły muzycznej drugiego stopnia w Pile.

Instruktorami tańca były panie: Grażyna Korpys, Paulina Rychlik, Agnieszka Wojewoda, Kamila Trybuchowska- Wisła, Jolanta Ściegienna, Krystyna Ryżek, Danuta Koleśniak.

Widzowie mieli okazję obejrzeć szeroki repertuar tańców dworskich, prezentowanych            w bogatych i niezwykłych kostiumach.  Tancerze wkomponowali się w oryginalną przestrzeń, która stopniowo zaludniała się postaciami realizującymi bogate choreografie na wysokim poziomie. 

Po obejrzeniu formacji tanecznych jury oceniło uczestników, przyznało następujące nagrody    i wyróżnienia:

I miejsce – Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Rosku (20 tancerzy),

II miejsce – Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła w Wieleniu (16),    

III miejsce – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Kazimierza Wielkiego w Wieleniu (10),

III miejsce – Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Dzierżążnie Wielkim (12),

Wyróżnienie – Szkoła Podstawowa im. Polonii Amerykańskiej w Gulczu (14),

Wyróżnienie – Szkoła Podstawowa im Powstańców Wielkopolskich w Miałach (8).

Osobowością indywidualną, prezentującą wysoką klasę taneczną, konkursu okazał się uczeń klasy czwartej Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Rosku- Mateusz Opas.

Laureaci otrzymali nagrody dla szkół oraz nagrody indywidualne, które wręczały pani Sekretarz- Krystyna Heppner i pani Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich  w Rosku. Na zakończenie obie panie dokonały podsumowania i oceny przedsięwzięcia. Mówiły o efektach – dużym zaangażowaniu młodzieży w życie artystyczne gminy Wieleń oraz o zaangażowaniu instruktorów w poprawę przestrzeni artystycznej społeczności lokalnej także dzięki udziałowi młodych ludzi w Targach Produktu Lokalnego w Wieleniu- 17 czerwca 2018 r.

Zaangażowanie i poziom artystyczny wszystkich młodych tancerzy zasługują na wyróżnienie. Gratulujemy i dziękujemy.

                                                                                                       Danuta Koleśniak

                                                                                                       Magdalena Słabig

UCZNIOWIE Z ROSKA W MÜLHEIM AN DER RUHR

Pierwsze spotkanie międzynarodowe uczniów Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Rosku z uczniami z krajów partnerskich realizujących wspólnie projekt Erasmus Plus odbyło się w malowniczym zagłębiu rzeki Ruhry w Mülheim w Niemczech od 12.03.2018 do 17.03.2018. Wszystkich uczestników projektu z Polski, Francji, Włoch i Niemiec przywitała cudowna wiosna.

Przybyłych uczniów przywitali serdecznie rodzice wraz z uczniami z Realschule Borich z Mülheim, a następnie zabrali swoich gości do domów. Był to czas na bliższe poznanie się i doskonała okazja do trenowania języka obcego.

Od poniedziałku ruszyliśmy pełną parą do zrealizowania jednego z zadań projektowych. Projekt grupowy zatytułowany „Ruhrgebiet – From Industry to Culture” polegał na badaniu i zwiedzaniu industrialnego centrum Niemiec, obszaru, który podlegał ciągłym zmianom poprzez minione dekady. Kopalnie węgla, fabryki zostały zamknięte, a inne industrialne pomniki znalazły swoje nowe zastosowanie. Uczniowie, podzieleni na 5 międzynarodowych grup, mieli za zadanie przygotować multimedialną prezentację, która miała promować jeden z pięciu pomników industrialnych znajdujących się w Mülheim i okolicy. Przygotowana prezentacja, zgodnie z głównym tytułem projektu Reporting on our Past, Investigating our Future, musiała ukazać dany obiekt w trzech perspektywach czasowych – przeszłości, teraźniejszości, a co najważniejsze – przyszłości. Uczniowie odwiedzili kolejno Essen-Zeche Zolverein – zamkniętą już dziś kopalnię węgla przekształconą obecnie w ogromne muzeum, dwie wieże ciśnień również przekształcone w muzea The Aquarius Museum i Camara Obscura, Tetrahedron (stalową konstrukcję w kształcie ostrosłupa). Ostateczne wyniki prac nad obiektami zostały zaprezentowane podczas spotkania na zakończenie projektu, w którym wzięli udział wszyscy uczniowie, rodzice i nauczyciele. Trzeba przyznać, że takie warsztatowe działania były okazją do integracji i wymiany doświadczeń i zaowocowały kreatywnymi multimedialnymi pokazami.

Nie zabrakło też czasu na rozrywkę, gdyż uczestnicy projektu mieli okazję zjeżdżać na sankach w Alpincenter w Bottrop, posmakować lokalnych potraw oraz zwiedzić stare miasto. Mimo że Mülheim pożegnało nas zimowo, to wracaliśmy do Polski pełni wrażeń i pozytywnych emocji.

Kolejne spotkanie uczniów i nauczycieli realizujących projekt odbędzie się już niebawem, bo w maju. Tym razem wszyscy spotkamy się we Włoszech, w mieście Faenza niedaleko Bolonii i Florencji. Czekamy na kolejne wyzwania i niesamowite spotkania różnych kultur, które łączy europejska tradycja.

Koordynator projektu

Kamila Trybuchowska-Wisła

 

Uczniowie przy makiecie kopalni Zeche Zollverein

Uczniowie podczas zwiedzania kopalni Zeche Zollverein

Uczniowie podczas zwiedzania Mulheim

ERASMUSA+ czas zacząć w Rosku!

Z uwagi na nasze wieloletnie doświadczenie w realizacji projektu Comenius – Uczenie się przez całe życie, zostaliśmy zauważeni i zaproszeni do współpracy przez College Pompidou w Pacy sur Eure we Francji, szkołę, która jest głównym koordynatorem projektu Erasmus+, do realizacji dwuletniego projektu pod tytułem „Reporting on our past, investigating our future”. Do projektu, oprócz naszej szkoły, zostały zaproszone dwie inne szkoły europejskie z Niemiec i Włoch.

Pierwsze spotkanie koordynatorów odbyło się we Francji w dniach od 1-6 października 2017, na które udała się pani Dyrektor Szkoły Podstawowej w Rosku, pani Kamila Trybuchowska-Wisła – szkolny koordynator projektu oraz pani Regina Czajka – przedstawiciel finansowy SAO w Wieleniu.

Podczas tego spotkania ustaliliśmy terminy mobilności uczniów, a w trakcie rozmów o naszych zawodowych doświadczeniach odkryliśmy, że wszyscy borykamy się z podobnymi problemami, a szczególnie z brakiem motywacji uczniów do realizacji wyższych celów. Ten projekt ma ten stan zmienić i pobudzić uczniów do działania i przypomnieć, że są pełnoprawnymi i twórczymi członkami Unii Europejskiej i mogą w tej społeczności dużo dobrego zdziałać, jeśli tylko będą tego chcieli, odkrywając i wykorzystując swoje zdolności i talenty.

Będąc w Normandii, byliśmy także gośćmi w ratuszu miasta. W spotkaniu, oprócz burmistrza miasta i przedstawicieli urzędu, wziął udział konsul dystryktu Eure, który z entuzjazmem powitał szczególnie nas – Polaków i powiedział, że niezmiernie cieszy się, że to właśnie Polska została zaproszona do realizacji tego projektu.

Głównym celem projektu jest zbieranie informacji o naszej przeszłości i badanie, jak nasza historia wpływała i wpływa na naszą przyszłość. Aby zrealizować zadania projektu, uczniowie wezmą udział w czterech mobilnościach, czyli spotkaniach międzynarodowych w krajach partnerskich. Już w kwietniu 2018 r. wyjedziemy do Niemiec, aby pochwalić się wynikami naszych badań nad przeszłością przy użyciu różnorodnych form, metod i technik zbierania informacji. Następnym miejscem spotkania będą Włochy. W październiku 2018r. uczestnicy projektu spotkają się w Rosku, w związku z tym cała społeczność będzie miała wspaniałą okazję poznać naszych partnerów. Francja będzie finałowym miejscem spotkania, na którym podsumujemy nasze działania i zaprezentujemy efekty naszej współpracy.

Docelowo nasi uczniowie będą mieli swój udział w tworzeniu czasopisma internetowego przy użyciu programu Madmagz, w którym będą zamieszczane artykuły, dokumenty i wywiady związane z tematyką projektu. Tytuł czasopisma w symboliczny sposób odzwierciedla nasze zamiary obudzenia młodych Europejczyków i podjęcie próby podniesienia ich poczucia wartości - „EurUp!” (Europo, wstań!). Uczniowie będą również współtworzyć radio internetowe, w którym będą emitowane przygotowane przez uczniów nagrania, artykuły i wywiady na temat mieszkańców krajów europejskich. Uczestnicy projektu będą uświadamiać sobie, co znaczy być Europejczykiem i jakie są wspólne wartości łączące kraje Europy. Przez udział w projekcie chcemy pokazać uczniom, jak ważna jest Europa dla wszystkich i jak uwierzyć w siłę tego kontynentu, szczególnie w czasach, w których ludzie przestają wierzyć w siłę zjednoczonych państw. Narzędziem komunikowania będzie oczywiście korespondencja mailowa, ale także Skype, e-Twinning i inne znane i powszechne komunikatory.

Oprócz wielu możliwości wymiany doświadczeń, porozumiewania się w językach obcych oraz zastosowania różnorodnych technologii informacyjnych, zamierzamy być doskonałymi ambasadorami naszego pięknego kraju i upowszechnić wiedzę na temat polskiego dziedzictwa kulturowego. Chcemy również odkrywać kulturę i tradycję krajów partnerskich, ale także pokazać naszym współpartnerom, że Polska jest krajem otwartym na nowe doświadczenia, tolerancyjnym oraz krajem, w którym szanuje się zasady demokracji.

O dalszych efektach realizacji projektu przez naszych uczniów poinformujemy już niebawem.

KTW

Spotkanie z Burmistrzem Pacy sur Eure w ratuszu

Warsztaty przedstawicieli ERASMUSA w Collége Georges Pompidou

Uczniowie z Collége Georges Pompidou podczas wywiadu z przedstawicielami naszej szkoły